РОЛЬ БУХГАЛТЕРА БЮДЖЕТНОЇ УСТАНОВИ В СУЧАСНОМУ СУСПІЛЬСТВІ

Автори: Б. Засадний, д-р екон. наук, доц., ORCID ID 0000-0002-5308-7248,
Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Київ, Україна
О. Михальська, канд. екон. наук, доц., ORCID ID 0000-0003-1921-6293,
Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Київ, Україна
Є. Фещенко, канд. екон. наук, доц., ORCID ID 0000-0002-5673-7672,
Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Київ, Україна
А. Шаповал, cертифікований бухгалтер (ACCA), внутрішній аудитор Goldman Sachs

Анотація: З’ясовано роль бухгалтерів державного сектору у створенні цінностей для держави та суспільства, що полягає в забезпеченні процесу ухваленняя управлінських рішень необхідною інформацією та здійсненні контролю за поточною діяльністю бюджетної уста-
нови. Запропоновано ключові напрями підвищення їхньої професійної компетентності. Обґрунтовано значення закладів вищої освіти
для формування у студентів професійних знань і навичок, необхідних не лише для вступу у професію, а й для врегулювання екологічних,
економічних і соціальних проблем. Актуалізовано роль професійних бухгалтерських організацій з метою розвитку та популяризації
професії загалом – як у приватному, так і в державному секторах. Визначено фактори негативного впливу на розвиток бухгалтерської
професії у сфері державного сектору та запропоновано напрями щодо підвищення її престижності.

Ключові слова: бухгалтер, Міжнародні стандарти бухгалтерського обліку в державному секторі, метод нарахування, цінність для
суспільства, фінансова звітність.

Received: 20/04/2022
1st Revision: 10/05/2022
Accepted: 22/05/2022
DOI: https://doi.org/10.17721/1728-2667.2022/218-1/2

Список використаних джерел
1. ACCA The Accountancy Profession’s Role in Creating Public Value. Survey Report (2011). Available from: https://www.accaglobal.com ›
content › dam › acca › global › pdf › public-value-report.pdf
2. Ionescu, L. (2012). Principles and Hypothesis on Bureaucracy and Corruption Phenomena, Postdoctoral Research, Romanian Academy, Bucharest.
3. Feschiyan, D. (2013). The Process of Harmonization of Public Sector Accounting in the EU. Journal Economic Alternative, issue 4, pp. 62-72. Available from: https://EconPapers.repec.org/RePEc:nwe:eajour:y:2013:i:4:p:62-72.
4. Shvets V. (2014). Oblik i kontrol yak nauky i navchalni dystsypliny v oblikovo-analitychnii osviti. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu
imeni Tarasa Shevchenka. Ekonomika. Vyp. 10. – S. 74-80 Available from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VKNU_Ekon_2014_10_16 [in Ukrainian]
5. Todericiu, R., Stanit, A. (2016). Knowledge management practices improvement in public sector administration. Review of General Management, Vol. 24, Issue 2, pp. 50-56. Available from: http://www.managementgeneral.ro/pdf/2_2016_5.pdf
6. Zaman G., Ionescu L. (2016). Fighting corruption generated by accounting. Case study Romania. Economic Computation and Economic Cybernetics Studies and Research, Vol. 50, Issue 2, pp. 247-261. Available from: https://ipe.ro/RePEc/cys/ecocyb_pdf/ecocyb2_2016p247-261.pdf
7. Heiling J. (2020). Government Accounting resembles Business Accounting: For the better? Conference: Guest lecture to the Cambridge University
MPhil students, Michaelmas DOI: https://doi.org/10.13140/RG.2.2.31088.48644
8. Jovanović T., Vašiček V. (2021). The role and application of accounting and budgeting information in government financial management process
– a qualitative study in Slovenia. Public Money & Management, Vol. 41, Number 2, 17 February 2021, pp. 99-106(8) DOI: https://doi.org/10.1080/
09540962.2020.1724405
9. Lovinska L. (2020). International standards in accounting system of Ukrainian state-owned enterprises. Finansy Ukrainy, Vol. 6, p. 75-92. DOI::
https://doi.org/10.33763/finukr2020.06.075 [in Ukrainian]
10. Pro skhvalennia Stratehii modernizatsii systemy bukhhalterskoho obliku ta finansovoi zvitnosti v derzhavnomu sektori na period do 2025 roku
Zatverdzheno Nakazom Kabineta ministriv Ukrainy. 20.04.2018. Number 437. Available from: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/437-2018- %D1 %80?find=1&text= %EA %EE %ED %F1 %EE %EB %B3 %E4 %EE %E2 %E0 %ED %E0+ [in Ukrainian]
11. First Time IPSAS Adoption: Lessons Learned (Ukraine Experience). Ministry of Finance, 16 June 2021. Available from: https://cfrr.worldbank.org/sites/default/files/2021-06/Country %20Experiences_UKR_HAPONENKO_ENG.pdf
12. Biudzhetnyi kodeks Ukrainy vid 21.07.2001 Number 2542. Available from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2542-14#Text [in Ukrainian]
13. COSO Internal Control – Integrated Framework: an Implementation Gude for Healthcare Provider Industry. January 2019. Available from:
https://www.coso.org/Documents/COSO-CROWE-COSO-Internal-Control-Integrated-Framework.pdf
14. Pro zatverdzhennia Poriadku provedennia otsinky vykonannia holovnym bukhhalterom biudzhetnoi ustanovy svoikh povnovazhen. Zatverdzheno
Nakazom Ministerstva finansiv Ukrainy vid 01.12.2011 №1537. Available from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1460-11#Text [in Ukrainian]
15. Zakon Ukrayiny “Pro vyshchu osvitu”. 01.07.2014 Number 1556-VII. Available from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text [in
Ukrainian]
16. Shchodo zaprovadzhennia AS Ye-Zvitnist. Derzhavna kaznacheiska sluzhba Ukrainy. 31.01.2018. Number 14-08/94-1951. Available
from: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v1951840-18#Text [in Ukrainian]