Методический подход к оцениванию возможностей стратегической трансформации предприятий розничной торговли

Авторы: М. Чорная, ORCID ID 0000000153877832
Р. Бугрименко, ORCID ID 0000000209730814, кандидат экономических наук, доцент, доцент кафедры экономики предприятий питания и торговли И. Г. Бережного, Харьковский государственный университет питания и торговли, Харьков, Украина
О. Зонвирэ, ORCID ID 0000000221893894, аспирант, Харьковский государственный университет питания и торговли, Харьков, Украина

Аннотация: Представлен методический подход к оценке возможностей стратегической трансформации предприятий розничной торговли по со- зданию свободных о конкуренции принципиально новых рынков – голубых океанов. Ф ормирование методического подхода осуществлено по принципам матричного метода с применением современных атрибутов-показателей специфики деятельности предприятий ритейла, а именно – объема непродовольственной группы товаров и удельного веса интернет-сети в структуре товарооборота предприятия.

Ключевые слова: стратегия голубого океана; розничная торговля; конкуренция; рыночное пространство

Received: 20/02/19

1st Revision: 21/3/19

Accepted: 27/3/19

DOI: https://doi.org/10.17721/1728-2667.2019/204-3/7

References

Solovjova, T. V., 2014. The strategy of the “blue ocean” as a new form of market relations. Magisterium, 56, РР. 102-105.
What is Blue Ocean Strategy? The Wall street journal official site. – http://guides.wsj.com/management/strategy/what-is-blue-ocean- strategy.
Ravlik, N., 2014. Innovation of value and methods of its realization in the modern market. Galician Economic Herald: TNTU, 44(1), PP. 49-54.
Bіlen’kij , O.U, 2011. Influence of uncertainty of the environment on formation of the strategy of development of feed industry. Economic strategy and prospects for the development of trade and services,1(49), PP. 325-332.
Kochkina, N. I., 2015 Estimation of the effectiveness of the white ocean strategy for the Ukrainian wine-making industry. Herald KNTU, 8, PP. 25-31.
Bєlova, T.G., Bєlova, T. G., Krajnyuchenko, O. F., Bezpal’ko, O. V., 2014. Methodical approaches to the formation of a strategic set of enterprise. Formation of market relations in Ukraine, 6, pp.123-128.
Kіpa, D.V., 2014. Obґruntuvannya viboru konkurentnoї strategії pіdpriєmstva. Development Economics, 4, pp . 110-115.
Volosov, А.М., 2018 Classification of competitive advantages of retail enterprises. Economic strategy and prospects for the development of trade and services:. HDUHT, 2 (28). РР. 88-100. DOI: 10.5281/zenodo.2535266
Chorna, M.V., Bugrimenko R.M., Zonvire O., 2018 Technology of formation of competitive advantages of a trading enterprise: HDUHT,
1 (27). – PP. 47-55. DOI: 10.5281/zenodo.1303803
Statistical Yearbook of Ukraine for 2017, 2017. State Statistics Committee of Ukraine. Kyiv: Konsul’tant 552 p.
Statistical Yearbook “Kharkiv Oblast in 2017”, 2017. Kharkiv: The Main Department of Statistics in the Kharkiv Region, 573 p.
Official site of the State Statistics Committee. DOI: http://www.ukrstat.gov.ua/
Official site of the State Statistics Committee. DOI:http://uprstat.kharkov.ukrtel.net/ua/stat/stat_inf.html
14. Bugrimenko R.M., Smirnova P.V., Zonvire O., 2018. Features of activity of enterprises of trade in modern conditions. Technology of formation of competitive advantages of a trading enterprise: HDUHT. 2 (28),PP. 77-88., DOI: 10.5281/zenodo.2535190

Загрузить

  • pdf 204-51-56
    Размер файла: 474 kB Кол-во скачиваний: 192