Методические подходы к оценке конкурентоспособности компаний по страхованию жизни в Украине

Авторы: Н. Приказюк, д-р экон. наук, доц., ORCID iD 0000-0002-7813-8590; А. Ткаченко, асп., ORCID iD 000-0003-4471-5238, Киевский национальный университет имени Тараса Шевченко, Киев, Украина

Аннотация: Предложен методический подход к оценке конкурентоспособности компаний по страхованию жизни, в основе которого лежит использование комбинации методов ранжирования и радара. Проведенные расчеты позволили выявить наиболее конкурентоспособные компании по страхованию жизни, которые существуют в настоящее время в Украине. Определены направления совершенствования традиционных стратегий развития компаний по страхованию жизни, что позволит усилить их конкурентные позиции на рынке, в том числе, в случаи появления кризисных явлений в экономике и финансовой сфере.

Ключевые слова: компании по страхованию жизни, конкурентоспособность, метод радара, накопительное страхование жизни,
стратегии развития страховщиков.

Recei ved: 12/06/2020
1st Revision: 10/07/2020
Accepted: 13/08/ 2020

DOI: https://doi.org/10.17721/1728-2667.2020/210-3/6

Список использованной литературы

1. Koz’menko O. V., 2008. Rating of insurance companies and calculation of insurance rates based on the use of economic and
mathematical methods: a monograph. Sumy : DVNZ “UABS NBU”, 95 p.
2. Oliynyk V. M., 2015. Financial stability of insurance companies: a monograph. Sumy: University book, 287 p.
3. Levchenko V. P., 2018. The market of non-banking financial services in Ukraine: problems of formation and development strategy: author’s ref. dis…. Dr. Econ. Science: 08.00.08. State. fisk. Service of Ukraine, Univ. fisk. services of Ukraine. Irpen, 35 p.
4. Shirinyan L. V., 2020. Competitiveness of the insurance market of Ukraine in the conditions of activation of globalization processes: collective monograph / on materials of works of scientific group and scientific edition. K.: Lira-K Publishing House, 404 p.
5. Tkachenko N. V. Financial stability of insurance companies (assessment methodology and support mechanisms): aphthoref. dis…. Dr. Econ. Science: 08.00.08. SHEI “Ukr. acad. bank. affairs of the Nat. Bank of Ukraine”. Sumy, 2011. 33 p.
6. Bilous N. M. Peleshanko A. V., 2018. Rating assessment of life insurance companies in Ukraine. Bulletin of the National University of Water Management and Environmental Sciences. Economic sciences. Vol. 3. PP. 3–18.
7. Shitov V. N, Tsymbalist O.F., 2014. Комплексный подход к анализу конкурентоспособности предприятия. Экономический анализ: теория и практика. 13 (364). PP. 59–63
8. Holovachev A. S., 2015. Economics of organizations (enterprises): textbook. allowance. Minsk: High school, 688 p.
9. Results of insurance companies. “Insurance TOP” №1(69)2020. URL: https://forinsurer.com/files/file00673.pdf
10. Curcic N., Simonovic Z., Piljan I., 2019. Marketing concept in insurance companies. Economics. DOI:10.5937/ekonomika1903021C
11. Prymostka O., 2018. Life insurance companies marketing strategy in the digital world. Insurance Markets and Companies, Volume 9. PP. 66–73. DOI: 10.21511/ins.09(1).2018.06.

Загрузить

  • pdf 211-47-53
    Размер файла: 446 kB Кол-во скачиваний: 94