Розглянуто проблему статистичного оцінювання якості освітньої діяльності вищих навчальних закладів та якості підготовки їх випускників, у зв’язку з необхідністю впровадження в практику положень нового Закону України “Про вищу освіту”. Обґрунтовано необхідність оцінювання якості вищої освіти в Україні із застосуванням базових статистичних підходів та методів, використовуваних в управлінні якістю товарів і послуг.
Ключові слова: вищий навчальний заклад; вища освіта; якість; якість вищої освіти; стандарт; критерій; статистичне оцінювання.
DOI: http://dx.doi.org/10.17721/1728-2667.2015/169-4/1
Надійшла до редколегії 31.0 3.15
References
1. Philosophical dictionary М. Izdatelstvo politicheskoj literatury, 1986. 589 p.
2. About the higher education Act 2014. Ukraine, Verkhovna Rada of Ukraine.
3. Velichko, O.G., Pinchuk, S.J., Pliskanovski, S.T., 2003. Quality of education – problems and perspectives, Кyiv, Naukovo-methdychnyi centr vyschoji osvity–Ed. 34. 341 p.
4. Kremin, V.G. ed., 2004.The Higher Education in Ukraine and Bolognese process. Ternopil. Navchalna knyga
Bogdan.
5. Subetto, A.I., 2000. The problems of the Higher Education quality in contest of the global and national problems of social development. SPb. Kostroma.
6. Litvin, V.K., Andruschenko, V.V., Dovdij, S.P. (2003, pp. 352–354). Scientific-educational potential of the nation: the view into XXI century. Кyiv. Navchalna knyga.
7. Lashenko, O.R., 2005. The quality of education as the basis for functioning and development of the modern systems of education. Pedgogika I psyhologia, 1 (46), pp. 5–12.
8. Vardeman, S.B., Dzoub, D.M., 2003. Statistical methods of the provision of quality. Кyiv: KNUET.
9. The world indices and ratings (Mirror of the week, 2007).
10. Dugov, O.O., 2008. Institutional factors of rising the competitiveness of economy in Ukraine. Ekonomika
promyslovosti, 2 (41), pp. 3–9.
11. ISO 9000:2005 (E)., 2005. Availible at http://www.klubok.net/Downloads-index-req-viewdownloaddetails-lid-219.html
12. Gerasymenko, S.S., 1991. Statistical provision of grounding curricula and using the specialists. Кyiv: Vyscha shkola.