У статті розглянуто сутність незворотних витрат компаній. Порівняно визначення цього поняття сучасними науковцяма та запропоновано авторську дефініцію. Описано причини виникненя витрат такого виду, а також їх основні риси та характер впливу на прийняття стратегічного рішення про вхід на ринок. Підкреслено подвійну роль незворотних витрат та вказано на їх вплив на рішення новачків та діючих гравців.
Ключові слова: незворотні витрати, бар’єри входу на ринок, стратегічна поведінка фірми, прийняття рішення про вихід на зовнішній ринок.
DOI: http://dx.doi.org/10.17721/1728-2667.2014/158-5/16
References
- John Sutton. Sunk Costs and Market Structure. Price Competition, Advertising, and the Evolution of Concentration. The MIT Press Cambridge, Massachusetts, London, England, 1996, p.555.
- Caves R.E., Porter M.E., 1977. From entry barriers to mobility barriers. Quarterly Journal of Economics, vol. 91, p. 241–262.
- Jan Horst Keppler, 2009. Barriers to entry: abolishing the barriers to understanding. Journal of Public Finance and Public Choice, vol. 27 (2-3), p. 99-124.
- Michael Spence, 1977. Entry, Capacity, Investment and Oligopolistic Pricing. The Bell Journal of Economics, 8 (2), p. 534-544.
- David Harbord, Tom Hoehn, 1994. Barriers to entry and exit in European competition policy. Internatinal Review of Law and Economics, vol. 14, p. 411-435.
- Joseph E. Stiglitz, 1987. Technological Change, Sunk Costs, and Competition. Brookings Papers on Economic Activity, vol. 3, p. 883-947.
- Peter F. Orazem, Mo Xiao, 2011. Does the fourth entrant make any difference? Entry and competition in the early U.S. broadband market. International Journal of Industrial Organization, vol. 29, p. 547-561.
- Horizontal Merger Guidelines [Elektronnyy resurs] // Department of Justice of the US [sayt] – Rezhym dostupu: http://www.justice.gov/atr/public/guidelines/hmg.htm