О. Чугаєв, канд. екон. наук, доц. Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Київ ВИМІРЮВАННЯ СИЛИ ЕКОНОМІЧНОГО ІМІДЖУ КРАЇН СВІТУ

Охарактеризовані результати вимірювання економічної складової іміджу країн існуючими методами. Запропоновано новий метод вимірювання на основі вебометричного підходу із використанням даних пошукового інтернет- сервісу, визначені його переваги та недоліки. Оцінено рівень поширеності позитивної і негативної економічної інформації про країни, проведене порівняння із часткою країн у світовому валовому продукті.

Ключові слова: економічна сила, імідж країни, бренд країни.

DOI: http://dx.doi.org/10.17721/1728-2667.2015/177-12/9

References
  1. Kucherenko, K., 2014, Estimation of Influence of Global Factors of Risk on the Process of Forming of International Tourist Brand Bulletin of Taras Shevchenko National University of Kyiv. Economics, 156, pp. 94-100, (ukr.). DOI: http://dx.doi.org/10.17721/1728-2667.2014/156-3/18
  2. FutureBrand, 2015. Country Brand Index 2014-201[online]. Available at: <http://www.mumbrella.asia/content/uploads/2014/11/CountryBrandIndex2014.pdf > [Accessed 05November 2015].
  3. FutureBrand, n.d. Made in. The Value of Country of Origin for Future [online] Available at: <http://www.futurebrand.com/images/uploads/studies/cbi/MADE_IN_Final_HR.pdf> [Accessed 05 November 2015].
  4. Growth from Knowledge, n.d. Place Branding Research. [online] Available at: <https://www.gfk.com/Documents/ GfK-Place-Branding.pdf> [Accessed 05 November 2015].
  5. Growth from Knowledge, 2014.Germany Knocks USA off Top Spot for ‘Best Nation’ after 5 Years.[online] Available at: <https://www.gfk.com/news-and-events/press-room/press-releases/pages/germany-knocks-usa-off-best-nation- top-spot.aspx> [Accessed 05 November 2015].
  6. Anholt S., n.d. The Good Country Index. [online] Available at: <http://www.goodcountry.org/index_intro> [Accessed 05 November 2015].
  7. European Commission, n.d. Eurobarometer Surveys.       [online] Available at:  <http://ec.europa.eu/public_opinion/index_en.htm> [Accessed 05 November 2009]
  8. European Commission, TNS Political & Social, 2015. Preferences of Europeans towards Tourism: Flash Eurobarometer Report, DOI: 10.2873/632880
  9. Whitney, C. B., & Shambaugh, D. Soft Power in Asia: Results of a 2008 Multinational Survey of Public Opinion, New Results and Analysis, 2009 edition, Chicago Council on Global Affairs, 2009.
  10. Cardoso, A. R., Guimaraes, P., Zimmermann, K. F., 2010. Trends in Economic Research: An International Perspective. Kyklos, 63 (4), pp. 479-494. DOI: 10.1111/j.1467-6435.2010.00484.x
  11. Kharlamova, G., 2015, The Degree of State’s Globalization Assessment in Aspects and Convergence and Integration in the World Bulletin of Taras Shevchenko National University of Kyiv. Economics, 171, pp. 65-73, (ukr.). DOI: http://dx.doi.org/10.17721/1728-2667.2015/171-6/12
  12. Romaniuk, I., 2015, The System of Statistical Objective and Subjective Indicators of Measuring Quality of Life. Bulletin of Taras Shevchenko National University of Kyiv. Economics, 169, pp. 46-52. DOI: http://dx.doi.org/17721/1728-2667.2015/169-4/8
  13. Google, n.d. Google. [online]. Available at: <https://www.google.com.ua> [Accessed 29 October 2015].
  14. International Monetary Fund, 2015. World Economic Outlook Databases. October 2015 Edition. [online] Available at: <http://www.imf.org/external/pubs/ft/weo/2015/02/weodata/index.aspx> [Accessed 29 October 2015].

Завантажити

  • pdf 177_9
    File size: 330 kB Downloads: 416