Н. Сагалакова, канд. екон. наук, доц. Київський національний торговельно-економічний університет, Київ, Україна МЕТОДИКА КОНТРОЛЮВАННЯ МЕТИ ПРОЦЕСУ ЦІНОУТВОРЕННЯ НА ТУРИСТИЧНИХ ПІДПРИЄМСТВАХ

Досліджено ключові етапи процесу ціноутворення на туристичних підприємствах: підпроцес установки номінального значення нової ціни на туристичний продукт і підпроцес коригування встановленої ціни в залежності від ситуації на туристичному ринку. Для установки номінального значення ціни запропоновано використовувати оптимізаційну модель, яка максимізує функцію корисності структурних частин ціни туристичного продукту. Для коригування ціни на туристичний продукт при зміні зовнішніх умов застосовано процедуру установки мети з використанням діаграм перебігу процесу ціноутворення.

У статті представлена нова методологія управління процесом ціноутворення на туристичних підприємствах, яка заснована на комплексному застосуванні методів статистичного управління процесами і методу динамічного програмування і в повній мірі враховує одну з ключових особливостей сфери туризму – сезонні коливання ціни на туристичний продукт.

Ключові слова: туристичний продукт; процес ціноутворення; мета процесу; діаграма перебігу процесу; метод динамічного програмування.

Надійшла до редколегії 04.01.2016

DOI: http://dx.doi.org/10.17721/1728-2667.2016/179-2/5

References

  1. Bansal, S. P. (2003). Tourism development and its impact. Tourism Recreation Research, 28 (2), 94.
  2. Baum, T. & Lundtorp. S. (2001).  Seasonality in tourism.Oxford: Elsevier Science. DOI: http://dx.doi.org/10.1002/jtr.408.
  3. Bellman, R. E, & Dreyfus, S. E. (1965). Applied dynamic programming. J.: Princeton University Press.
  4. Bertsekas, D. P. (1995). Dynamic Programming and Optimal Control. Belmont: Athena.
  5. Butler, R. (1998). Seasonality in tourism: Issues and implications. The Tourist Review,53 (3), 18-24. DOI: http://dx.doi.org/10.1108/eb058278.
  6. Cai, G., Zhang, Z. G., & Zhang, M. (2009). Game theoretical perspectives on dualchannel supply chain competition with price discounts and pricing schemes. International Journal of Production Economics, 117 (1), 80-96. DOI: http://dx.doi.org/10.1016Zj.ijpe.2008.08.053.
  7. Collins, M., & Parsa, H. G. (2006). Pricing strategies to maximize revenues in the lodging industry. International Journal of Hospitality Management, 25 (1), 91-107.
  8. Cuccia, T., & Rizzo, I. (2011). Tourism seasonality in cultural destinations: Empirical evidence from Sicily. Tourism Management,32 (3), 589-595. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.tourman.2010.05.008.
  9. Cvitanic, J., Possamai, D., & Touzi, N. (2015). Dynamic programming approach to principal-agent problems. Optimi­zation and Control, arXiv:1510.07111.
  10. Darestani, S. A., & Nasiri, M. (2016). Statistical process control. International Journal of Quality & Reliability Man­agement, 33 (1), 2-24. DOI: http://dx.doi.org/10.1108/IJQRM-08-2013-0130.
  11. Denardo, E. (1982). Dynamic Programming – Models & Applications. Prentice-Hall: Hemel Hempstead.
  12. Guo, X., & He, L. (2012). Tourism supply-chain coordination: The cooperation between tourism hotel and tour opera­tor. Tourism Economics, 18 (6), 1361-1376. DOI: http://dx.doi.org/10.5367/te.2012.0179.
  13. Guo, X., Ling, L., Dong, Y., & Liang, L. (2013). Cooperation contract in tourism supply chains: the optimal pricing strategy of hotels for cooperative third party strategic websites. Annals of Tourism Research, 41, 20-41. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.annals.2012.11.009.
  14. He, Y., Zhao, X., Zhao, L., & He, J. (2009). Coordinating a supply chain with effort and price dependent stochastic demand. Applied Mathematical Modelling, 33 (6), 2777-2790.
  15. Kamra, Krishan K. (2006). Economics of tourism: Pricing, impacts and forecasting.New Delhi: Kanishka Publishers, Distributors.
  16. Keane, M. J. (1997). Quality and pricing tourism in destinations. Annals of Tourism Research, 24 (1), 117-130.
  17. Kim, J., Bojanic, D. C., & Warnick, R. B. (2009). Price bundling and travel product pricing practices used by online channels of distribution. Journal of Travel Research, 47 (4), 403-412.
  18. Lim, S. A. H., Antony, J., & Albliwi, S. (2014). Statistical Process Control (SPC) in the Food Industry. A Systematic Review and Future Research Agenda. Trends in Food Science & Technology. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/tifs.2014.03.010.
  19. MacGregor, J. F., & Kourtl, T. (1995). Statistical process control of multivariate processes. Control Eng. Practice, 3 (3), 403-414.
  20. McMahon-Beattie, U., & Yeoman, I. (2004). Revenue Management and Pricing: Case Studies and Applications, Cengage Learning EMEA.
  21. Meidan, A., Witt, S., & Moutinho, L. (1989). Pricing in tourism. Tourism marketing and management handbook, 305-309.
  22. Van der Rest, J.-P. I., & Harris, P. J. (2008). Optimal imperfect pricing decision making: Modifying and applying Nash’s rule in a service sector context. International Journal of Hospitality Management, 27 (2), 170-178.
  23. Wheeler, D. J. (1995). Advanced Topics in Statistical Process Control. The Power of Shewhart’s Charts.SPC Press, Knoxville, Tennessee.
  24. Wheeler, D. J., Chambers D. S. (2009) Understanding Statistical Process Control.SPC Press, Knoxville, Tennessee.
  25. Ziegel, E. R. (1993). Understanding Statistical Process Control, Technometrics, 35 (1), 101-102. DOI: http://dx.doi.org/10.1080/00401706.1993.10485025.

Завантажити

  • pdf 179_5
    File size: 720 kB Downloads: 544