Н. Гражевська, ORCID iD 0000-0003-2549-8055, д-р екон. наук, проф. Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Київ, А. Мостепанюк, ORCID iD 0000-0001-5327-2534, канд. екон. наук, доц. Гірне Американський університет (GAU), Турецька Республіка Північного Кіпру КОРПОРАТИВНА СОЦІАЛЬНА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЯК ЧИННИК НАГРОМАДЖЕННЯ НОВІТНІХ ФОРМ КАПІТАЛУ В СУЧАСНІЙ РИНКОВІЙ ЕКОНОМІЦІ

Висвітлено роль і значення корпоративної соціальної відповідальності (КСВ) як важливого чинника нагромадження інтелектуального, соціального, репутаційного та культурного капіталів, що забезпечують  підвищення глобальної кон­курентоспроможності сучасних ринкових економік. Проаналізовано світовий досвід розвитку КСВ у контексті зростан­ня рівня довіри в суспільстві, акумулювання та ефективної реалізації соціального капіталу. Висвітлено особливості розвитку КСВ в Україні та обґрунтовано пріоритетні заходи держави щодо стимулювання соціальної відповідальності бізнесу як фактора накопичення новітніх форм капіталу з метою інноваційної модернізації національної економіки.

Ключові слова: корпоративна соціальна відповідальність; новітні форми капіталу; інтелектуальний капітал; со­ціальний капітал; репутаційний капітал; культурний капітал.

Received: 26/01/2018

1st Revision: 20/02/18

Accepted: 10/03/2018

DOI: https://doi.org/10.17721/1728-2667.2018/197-2/2

References

  1. Bazylevych V.D., 2017. Manocentricity of paradigmatic shifts in the economic theory of the XXI century. Paradigm shifts in the economic theory of the twenty-first century, pp. 15-20.
  2. Scrivens K., Smith C., 2013. Four Interpretations of Social Capital: An Agenda for Measurement. OECD Statistics Working Papers, 06. Available at: http://dx.doi.org/10.1787/5jzbcx010wmt-en
  3. Deutsche Bank, 2017. Corporate Responsibility Report 2016. Available at: https://www.db.com/russia/ru/content/755.htm
  4. Edvinsson L., Malone M.S., 1997. Intellectual Capital. Realizing Your Company’s True Value by Finding Its Hidden Brainpower, New York: Harper Business.
  5. Bourdieu P., 1986. The Forms of Capital. Handbook of Theory and Research for Sociology of Education, New York.
  6. Turner J., 2000. Social Capital: A Multifaceted Perspective. Washington. p.106.
  7. Fukuyama F., 1999. Social Capital and Civil Society. The Institute of Public Policy George Mason University. р. 172.
  8. Putnam, R., 1993. Making Democracy Work: Civic Traditions in Modern Italy. New Jersey: Princeton University Press.
  9. Putnam R., 2000. Bowling Alone: The Collapse and Revival of American Community. New York.
  10. Fombrun C., Shanley M., 1990. What’s in a Name? Reputation Building and Corporate Strategy. Academy of Management Journal, 33, p. 233-256.
  11. Roberts P., Dowling G., 1997. Corporate Reputation and Sustained Superior Profitability. Working Paper. Australian Graduate School of Management.
  12. Fombrun C., 2001. The value to be found in corporate reputation. Mastering Management 2.0. London: Pearson Education.
  13. Fombrun C., Riel V., 2003. Fame and fortune: how successful companies build winning reputations. NJ: Financial Times/Prentice Hall.
  14. Bourdieu P., 1986. The Forms of Capital. Handbook of Theory and Research for Sociology of Education. New York.
  15. Staveren I., Knorringa P., 2007. Unpacking social capital in Economic Development: How social relations matter. Review of Social Economy, 65 (1), p. 107-135, DOI: 10.1080/00346760601132147
  16. Field J., 2003. Social Capital. London: Routledge.
  17. Fine B., 2001. Social Capital Versus Social Theory Political Economy and Social Science at the Turn of the Millennium. London: Routledge.
  18. Taylor M., Leonard S., 2002. Embedded Enterprise and Social Capital. International Perspectives. Aldershot: Ashgate.
  19. Dolfsma W., Dannreuthe C., 2003. Globalization, Social Capital and Inequality. Cheltenham: Edward Elgar.
  20. Kanji G.K., Chopra P. K., 2010. Corporate social responsibility in a global economy. Total Quality Management & Business Excellence, 21 (2), p. 119-143, DOI: 10.1080/14783360903549808.
  21. Bowen H.R., 1953. Social responsibility of the businessman. New York: Harper & Row.
  22. Davis K., Blomstrom R. L., 1975. Business and Society. New York: McGraw-Hill.
  23. Snezhko E., 2018. Corporate social responsibility as an integral part of doing business. Capital. URL: http://www.capital.ua/ru/publication/23871-dlya-ukrainskogo-biznesa-korporativnaya-sotsialnaya-otvetstvennost-v- osobennosti-kak-sostavnaya-bolee-masshtabnogo-yavleniya-ustoychivogo-razvitiya-sustainable-development-do-sikh-por- neredko-vosprinimaetsya-kak-zagranichnaya-dikovinka-i-dazhe-krupnymi#ixzz55W6hA1Rg.
  24. CR’s 100 Best Corporate Citizens, 2017. CR Magazine. URL: http://www.thecro.com/wp-content/uploads/2017/05/CR_100Bestpages_digitalR.pdf.
  25. Banerjee J., 2013. India Mandates Corporate Social Responsibility: The 2 Percent Bill. URL: http://archive.gbchealth.org/asset/india-mandates-corporate-social-responsibility-the-2-percent-bill.
  26. Hiralal M., 2013. India: Corporate Social Responsibility. Indian Companies Act 2013. Available at: http://www.mondaq.com/india/x/366528/Corporate+Governance/Corporate+Social+Responsibility+Indian+Companies+Act+2013
  27. Ohlrich N., 2017. Mandatory Corporate Social Responsibility in India: How Is It Working? Nonprofit Quarterly, February. Available at: https://nonprofitquarterly.org/2017/02/17/mandatory-corporate-social-responsibility-india-working/
  28. Balch O., 2016. Indian law requires companies to give 2% of profits to charity. Is it working? The Guardian. Available at: https://www.theguardian.com/sustainable-business/2016/apr/05/india-csr-law-requires-companies-profits-to-charity-is-it-working.
  29. De Cremer D., 2016. Corporate Social Responsibility (CSR) In China: Huawei as a Case Study. The European Business Review, August. Available at: http://www.europeanbusinessreview.com/corporate-social-responsibility-csr-in- china-huawei-as-a-case-study/
  30. Yuan R., 2017. From CSR to Business Sustainability in China. AmChamChina, January. Available at: https://www.amchamchina.org/news/from-csr-to-business-sustainability-in-china.
  31. Liu M., 2015. Is corporate social responsibility China’s secret weapon? World Economic Forum, March. Available at: https://www.weforum.org/agenda/2015/03/is-corporate-social-responsibility-chinas-secret-weapon/
  32. Lin L., 2010. Corporate Social Responsibility in China: Window Dressing or Structural Change. Berkeley Journal of International Law, 28 (1), p. 64-100. URL: http://scholarship.law.berkeley.edu/cgi/viewcontent.cgi?article =1377&context=bjil.
  33. Sustainability Disclosure Database, 2017. Available at: http://database.globalreporting.org/search/
  34. Barnett T., 2018. Corporate Social Responsibility. Available at: http://www.referenceforbusiness.com/management/ Comp-De/Corporate-Social-Responsibility.html
  35. Runde D.F., 2011. The Evolution of Corporate Social Responsibility. Center for Strategic and International Studies, March. Available at: https://www.csis.org/analysis/evolution-corporate-social-responsibility.
  36. Hohnen P., 2007. Corporate Social Responsibility: An Implementation Guide for Business. International Institute for Sustainable Development. Available at: http://www.iisd.org/pdf/2007/csr_guide.pdf.
  37. Cisco, 2017. Corporate Social Responsibility 2016 Report. Available at: https://www.cisco.eom/c/dam/assets/csr/pdf/ CSR-Report-2016.pdf.
  38. Directive 20l4/95/EU of the European Parliament and of the Council, 2014. Official Journal of the European Union, 15 November. Available at: http://eur-lex.europa.eu/eli/dir/2014/95/oj.
  39. Bakaliev O.M., 2015. Sociological sections of Ukrainian society, pp. 11-19. Available at: http://ief.org.ua/docs/sr/286.pdf.
  40. Zlenko S., 2016. Trust in social institutions 2016. Available at: http://kiis.com.ua/?lang=ukr&cat=reports&id=678&page=1.
  41. Ukraine Consumer Confidence, 2018. Trading Economics. Available at: https://tradingeconomics.com/ukraine/consumer-confidence.
  42. Global Compact, 2018. Participants. Available at: https://www.unglobalcompact.org/what-is-gc/participants

Завантажити