Сучасні моделі соціальної відповідальності бізнесу: класифікація та порівняльна характеристика

Автори: А. Жуковська, ORCID ID 0000000308911952, кандидат економічних наук, доцент, кафедра менеджменту та публічного управління, Тернопільсь- кий національний економічний університет, Тернопіль, Україна
К. Велічко,  економіст, Тернопільський національний економічний університет, Тернопіль, Україна

Анотація: Сьогодні соціальна відповідальність виступає невід’ємною частиною іміджу підприємства та підвищує його при- бутковість. Різні аспекти соціальної відповідальності бізнесу досліджували як зарубіжні, та к і вітчизняні вчені, але, незважаючи на множину такого виду праць, на сьогоднішній день в сучасній науковій літературі відсутні комплексні дослідження, присвячені узагальненню та систематизації множини існуючих моделей соціальної відповідальності біз- несу. Мета: критичний аналіз моделей соціальної відповідальності, які напрацювала світова практика, розробка єдиної узагальненої класифікації, порівняльна характеристика окремих моделей соціальної відповідальності бізнесу, дослі- дження особливостей функціонування вітчизняної моделі соціальної відповідальності, виявлення її недоліків та розро- бка рекомендацій по їх ліквідації з врахуванням світових тенденцій. Для досягнення поставленої мети використано наступні загальнонаукові та спеціальні методи: індукцію та дедукцію, логічне узагальнення, аналіз і синтез, порів- няння, групування. За допомогою методу класифікації систематизовано моделі соціальної відповідальності бізнесу. За допомогою методу порівняння здійснено співставлення основних ознак окремих моделей соціальної відповідальності бізнесу, виокремлено їх спільні та відмінні риси. Проаналізовано моделі соціальної відповідальності бізнесу. Розроблено узагальнену класифікацію моделей соціальної відповідальності бізнесу. Здійснено порівняльну характеристику окре- мих моделей соціальної відповідальності бізнесу, виокремлено їх спільні та відмінні риси.

Ключові слова: соціальна відповідальність бізнесу, американська модель, європейська модель, азіатська модель

Received: 12/03/2019

1st Revision: 27/06/2019

Accepted: 02/07/2019

DOI: https://doi.org/10.17721/1728-2667.2019/205-4/2

References

Zhelyuk T.L., Mykytyuk P.P., Avgustyn R.R. tain., 2017. Arxitektonika upravlinnya zbalansovanym rozvytkom nacionalnoyi ekonomiky. Ternopil: Krok, 338 s.
Volynecz U., 2013. Modeli socialnoyi vidpovidalnosti. Visnyk Lvivskogo nacionalnogo agrarnogouniversy`tetu. Ser: Ekonomika APK.
№ 20(1). S. 117-122. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vlnau_econ_2013_20(1) 21.
Voronchak I.O., 2018. Nacionalni modeli socialnoyi vidpovidalnosti biznesu: osoblyvosti ta mexanizm formuvannya. Ekonomika i suspilstvo. Vypusk № 17. URL: http://economyandsociety.in.ua/journal/17_ukr/4.pdf
Gordiyenko L.A., 2014. Modeli korporatyvnoyi socialnoyi vidpovidalnosti. Visnyk Odeskogo nacionalnogo universytetu. Seriya: Ekonomika. T. 19, Vyp. 2(5). S. 34-38. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vonu_econ_2014_19_2(5) 9.
Dvyzhushhye sylsocyalnoj otvetstvennosty v Chyly. Yntervyu s D.Peske, dyrektorom Centra KSO pry unyversytete v Chyly. Ekspertno-analytycheskyjportalCsr-review, 2012. URL: http://csr-review.net/o-portale.html
Zhmaj O.V., 2017. Korporatyvna socialna vidpovidalnist v krayinax Aziyi. Rynkova ekonomika: suchasna teoriya i praktyka upravlinnya. T. 16, vyp. 1. S. 220-235. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/rectpu_2017_16_1_18.
Zinchenko A., Saprykina M., 2017. Rozvytok KSV v Ukrayini: 2010-2018. K.: Vydavnycztvo “Yuston”. 52 s.
KovalenkoYe. V., 2016. Zarubizhnyj dosvid formuvannya nacionalnyx modelej korporatyvnoy i socialnoyi vidpovidalnosti. Mexanizm regulyuvannya ekonomiky. № 1. S. 106-112.
Kolot A.M., 2013. Korporatyvna socialna vidpovidalnist: evolyuciya ta rozvytok teoretychnyx poglyadiv. Ekonomichna teoriya. № 4.
5-26. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ecte_2013_4_2.
Kuzneczova N., Maslova E., 2013. Modely korporatyvnoj socyalnoj otvetstvennosty. Vestnyk Tomskogo gosudarstvennogo unyversyteta. Эkonomyka. № 4 (24). S. 22-36.
Lasukova A.S., 2012. Porivnyalnyj analiz modelej korporatyvnoyi socialnoyi vidpovidalnosti v bankax svitu. Visnyk Zaporizkogo nacionalnogo universytetu: Ekonomichni nauky. № 3 (15). S. 181-188.
Oxrimenko O.O., Ivanova T.V., 2015. Socialna vidpovidalnist. Nacionalnyj texnichnyj universytet Ukrayiny “Kyyivskyj politexnichnyj instytut”. 180 s.
Popadyuk O.V., 2016. Modeli socialnoyi vidpovidalnosti biznesu. Elektronne naukove faxove vydannya Mykolayivskogo nacionalnogo universytetu imeni V.O. Suxomlynskogo “Globalni ta nacionalni problem ekonomiky”. Vyp. 13. S. 459-462.
Lazorenko O., Kolyshko R. tain., 2008. Posibnykiz KSV. Bazova informaciya z korporatyvnoyi socialnoyi vidpovidalnosti. K.: Vydavnycztvo “Energiya”, 96 s.
Smyrnova E.V., 2015. Socyal`nay aotvetstvennost byznesa v stranax Centralnoj Azyy`: sravnytelnj analyz. Vestnyk Kaz NU (seryya эkonomycheskaya). № 2 (108). S. 118-126.
Tolubyak V.S., Ovsyanyuk-Berdadina O.F., 2016. Finansove ta instytutsiyne stymulyuvanny asotsialnoyi vidpovidalnosti biznesu v krayinakh Yevropeyskoho Soyuzu. Prychornomorski ekonomichni studiyi. Vyp. 4. S. 35-39. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/bses_2016_4_9.
Urusova Z.P., 2017. Suchasni tendenciyi rozvytku koncepcij socialnoyi korporatyvnoy ividpovidalnosti. Investyciyi: praktyka ta dosvid.
№ 9. S. 50-53. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ipd_2017_9_11.
Czucyeva O.T., Gobozova A.Z., 2013. Sravnytelnj analyz modelej korporatyvnoj socyalnoj otvetstvennosty. Mezhdunarodnj nauchno- yssledovatelskyj zhurnal. № 6 (13) 2013. Ch. 2. S. 91-96.
Shandova N.V., Zhosan N.V., 2015. Socialna vidpovidalnist. Xerson. nacz. texn. un-t. Xerson: Vyshemyrskyj V.S. 306 c.
Ackerman R.W., 1977. How companies respond to social demands. Harvard Business Review. Vol. 51 (4). pp. 88-89.
Asyraf Wajdi Dusuki. What Does Islam Say about Corporate Social Responsibility?, 2008.Review of Islamic Economics. Vol. 12,
№.1. URL: http://kantakji.com/fiqh/Files/Accountancy/0308611.pdf
Bartol L., 2008.Three CSR Models in New European Union Member States and Candidate Countries. CSR Papers 43.2008. URL: http://www.feem.it/Feem/Pub/Publications/CSRPapers/default.htm.
Bidhan L. Parmar, R. EdwardFreeman, Jeffrey S. Harrison, Andrew C. Wicks, Lauren Purnell & Simonede Colle, 2010. Stakeholder Theory: The State of the Art. The Academy of Management Annals. Vol. 4:1. pp.403-445.DOI: 10.1080/19416520.2010.495581
Bowen Howard R., 1953. Social Responsibilities of the Businessman. N.Y.: Harper & Row. 298 p. DOI: 10.2307/j.ctt20q1w8f
Carroll A.B., 1999. Corporate Social Responsibility: Evolutionof a Definitional Construct. Business & Society. Vol. 38 (3). pp. 268- 295. DOL: 10.1177/000765039903800303
Corporate social responsibility (CSR), 2014. An implementation guide for Canadian business. Industry Canada. URL: https://www.ic.gc.ca/eic/site/csr-rse.nsf/vwapj/CSRImplementationGuide.pdf/$file/CSRImplementationGuide.pdf
Davis K., 1960. Can business afford to ignore social responsibilities? California Management Review. Vol. 2 (3). p.71. DOI: 10.2307/41166246
Davis K., 1967. Understanding the social responsibility puzzle: what does the businessman owe to society. Business Horizons. Vol. 10 (4). pp. 46-47.DOI: 10.1016/0007-6813(67)90007-9
Davis K., 1973. The case for and against business assumption of social responsibilities. Academy of Management Journal. Vol. 16 (2). p. 313.
Elkington J., 1994. Towards the Sustainable Corporation: Win-Win-Win Business Strategies for Sustainable Development. Vol. 36 issue: 2. pp. 90-100. DOL: 10.2307/41165746
Frederick W.C., 1994.From CSR-1 to CSR-2: the maturing of business and society thought. Business and Society. Vol. 33 (2). pp. 150-164. DOI: 10/1177/000765039403300202
Freeman R., Edward and McVea, John. 2001. A Stakeholder Approach to Strategic Management. Darden Business School Working Paper. № 01-02. DOL: 10/2139/ssrn.263511
Humber, James M., 2002. Beyond Stockholders and Stakeholders: A Pleafor Corporate Moral Autonomy. Journalof Business Ethics, Vol. 36 (3). p. 215.
Schwartz M., Carroll А. Corporate social responsibility: a three-domain approach / M. Schwartz, A. Carroll. –Business Ethics Quarterly, 2003. – Vol. 13 (4). – P. 503-530. DOL: 10.5840/beq200313435
Sethi S.P., 1975.Dimensions of corporate social performance ananalytical framework. California Management Review. Vol. 17 (3). pp. 58-64. DOL: 10.2307/41162149
Wood D.J., 1991. Corporate social performance revisited. Academy of Management Review. Vol.16 (4). pp. 693. DOI: 10.5465/amr.1991.4279616
A.O. Moscardini, Visiting Professor ORCID iD 0000-0003-4951-0848 Northumbria University, UK
K. Lawler, Professor, ORCID iD 0000-002-3409-6755 CBA, University of Kuwait, Kuwait
Vlasova, Visiting Research Fellow ORCID iD 0000-0002-5000-6756 Northumbria University, UK

Завантажити