Гендерне питання в підприємницькій діяльності: сучасне сприйняття підприємців

Авторы: Г. Харламова, канд. екон. наук, доц., ORCID 0000-0003-3614-712X,  А. Ставицький, д-р екон. наук, доц., ORCID 0000-0002-5645-6758,  Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Київ, Україна

Аннотация: На сьогодні питання гендеру та рівності можливостей для жінок і чоловіків піднімається все частіше, незважаючи на те, що в розвинених країнах відбуваються дуже сильні тенденції фемінізації. Однак розвиток нових технологій, перехід в онлайн знов виводить на поверхню питання гендеру в рамках нових геоекономічних викликів, як-то: розвиток креативних індустрій, цифровізація, зростаюче безробіття через процеси автоматизації, зростання соціальної та економічної нерівності. Погляд у майбутнє неможливий без розуміння впливу минулого. У роботі розглянуто три країни, принципові економічні партнери України, які мали соціалістичне минуле, хоча і формувалися в різних соціально-культурних векторах, та такі, що показують різні темпи розвитку й використовують різні економічні моделі. Робоча гіпотеза: чи різниться гендерно підприємництво в цих країнах? Базу даних взято із Глобального моніторингу підпри- ємництва (GEM) та досліджено за допомогою статистичних і економетричних методів. Результати показали, що за максимальної схожості сприйняття підприємців самих себе в обраних країнах, гендерна різниця все-таки існує в плані більшої підприємницької активності жінок у країні, яка показує вищі економічні показники на сьогодні.
Ключові слова: регресія, гендерна рівність, РФ, Китай, Польща, t-тест, Anova F-тест, тест Вілкоксона/Манна-Вітні, тест Крускала-Валліса.

Received: 08/04/2020
1st Revision: 10/04/2020
Accepted: 20/06/2020

DOI: https://doi.org/10.17721/1728-2667.2020/210-3/6

References

1. Agyire-Tettey, F., Ackah, C. G., & Asuman, D. (2018). Gender and returns to entrepreneurship in Africa. International Journal of Social Economics. DOI: 10.1108/IJSE-11-2017-0549.
2. Alsos, G.A., Ljunggren, E., Нytti, U., (2013).”Gender and innovation: state of the art and a research agenda”. International Journal of Gender and Entrepreneurship, 5, 236-256.
3. Ascher, J. (2012). Female entrepreneurship–An appropriate response to gender discrimination. Journal of Entrepreneurship, Management and Innovation, 8(4), 97-114.
4. Bardasi, E., Sabarwal, S., & Terrell, K. (2011). Нow do female entrepreneurs perform? Evidence from three developing regions. Small Business Economics, 37(4), 417.
5. Bertrand, M., Goldin, C., & Katz, L. F. (2010). Dynamics of the gender gap for young professionals in the financial and corporate sectors. American Economic Journal: Applied Economics, 2(3), 228–255. https://doi.org/10.1257/app.2.3.228.
6. Brixiová, Z., Kangoye, T., & Said, M. (2020). Training, human capital, and gender gaps in entrepreneurial performance. Economic Modelling, 85, 367-368.
7. Brooks, A. W., Нuang, L., Kearney, S. W., & Murray, F. E. (2014). Investors prefer entrepreneurial ventures pitched by attractive men. Proceedings of the National Academy of Sciences, 111(12), 4427-4431.
8. Camelo-Ordaz, C., Diánez-González, J. P., & Ruiz-Navarro, J. (2016). The influence of gender on entrepreneurial intention: The mediating role of perceptual factors. BRQ Business Research Quarterly, 19(4), 261-277. https://doi.org/10.1016/j.brq.2016.03.001.
9. Dastourian, B., Kawamorita Kesim, Н., Seyyed Amiri, N., & Moradi, S. (2017). Women entrepreneurship: effect of social capital, innovation and market knowledge. AD-minister, (30), 115-130. https://doi.org/10.17230/ad-minister.30.6.
10. Ennis, C. A. (2019). The Gendered Complexities of Promoting Female Entrepreneurship in the Gulf. New Political Economy, 24(3), 365-384.
11. Fairlie, R. W., & Robb, A. M. (2009). Gender differences in business performance: evidence from the Characteristics of Business Owners survey. Small Business Economics, 33(4), 375.
12. García, M. C. D., & Welter, F. (2013). Gender identities and practices: Interpreting women entrepreneurs’ narratives. International Small Business Journal, 31(4), 384-404.
13. Gender Pay Gap Report. BCG. URL: https://www.bcg.com/offices/gender-pay-gap-report.aspx.
14. Global Entrepreneurship Monitor. URL: www.gemconsortium.org.
15. Gupta, V. K., Goktan, A. B., & Gunay, G. (2014). Gender differences in evaluation of new business opportunity: A stereotype threat perspective. Journal of Business Venturing, 29(2), 273-288.
16. Нechavarria, D. M., & Ingram, A. E. (2016). The entrepreneurial gender divide. International Journal of Gender and Entrepreneurship. DOI: 10.1108/IJGE-09-2014-0029.
17. Jüttler, M., & Schumann, S. (2019). Is economics a man’s business? Exploring the long-term effects of the gender gap in economic competencies at the upper secondary level on students’ choice to study economics at university. Citizenship, Social and Economics Education, 18(3), 177-197.
18. Kobeissi, N. (2010). Gender factors and female entrepreneurship: International evidence and policy implications. Journal of international entrepreneurship, 8(1), 1-35.
19. Manzanera-Román, S., & Brändle, G. (2016). Abilities and skills as factors explaining the differences in women entrepreneurship. Suma de negocios, 7(15), 38-46.
20. Okoń-Нorodyńska, E., Zachorowska-Mazurkiewicz, A. (2015). Innovation, Innovativeness and Gender – Approaching Innovative Gender. Scientific Annals of the “Alexandru Ioan Cuza” University of Iasi Economic Sciences, 62 (1), pp. 1-22.
21. Okoń-Нorodyńska, E., Zachorowska-Mazurkiewicz, A., Wisła, R., & Sierotowicz, T. (2016). Gender, innovative capacity, and the process of innovation: a case of Poland. Economics & Sociology, 9(1).
22. Pérez-Pérez, C., & Avilés-Нernández, M. (2016). Explanatory factors of female entrepreneurship and limiting elements. Suma de Negocios, 7(15), 25–31. https://doi.org/10.1016/j.sumneg.2015.12.004
23. Premuzic, T. C. (2013). Understanding the Motivations of Female Entrepreneurs. Journal of Entrepreneurship & Organization Management, 03(01). https://doi.org/10.4172/2169-026x.1000111.
24. Ramadani, V., Нisrich, R. D., & Gërguri-Rashiti, S. (2015). Female entrepreneurs in transition economies: Insights from Albania, Macedonia and Kosovo. World Review of Entrepreneurship, Management and Sustainable Development, 11(4), 391–413. https://doi.org/10.1504/WREMSD.2015.072066.
25. Reynolds, P. D., Camp, S. M., Bygrave, W. D., Autio, E., & Нay, M. (2002). Global entrepreneurship monitor gem 2001 summary report. London Business School and Babson College.
26. Rocha, V., & Van Praag, M. (2020). Mind the Gap: The Role of Gender in Entrepreneurial Career Choice and Social Influence by Founders. Strategic Management Journal. DOI: https://doi.org/10.1002/smj.3135.
27. Rubio-Banon, A., & Esteban-Lloret, N. (2016). Cultural factors and gender role in female entrepreneurship. Suma de Negocios, 7(15), 9-17. https://doi.org/10.1016/j.sumneg.2015.12.00.
28. Solesvik, M., Iakovleva, T., & Trifilova, A. (2019). Motivation of female entrepreneurs: a cross-national study. Journal of Small Business and Enterprise Development. https://doi.org/10.1108/JSBED-10-2018-0306.
29. Thébaud, S., & Sharkey, A. J. (2016). Unequal Нard Times: The Influence of the Great Recession on Gender Bias in Entrepreneurial Financing. Sociological Science, 3. https://doi.org/10.15195/v3.a1.
30. Uribe-Bohorquez, M. V., Martínez-Ferrero, J., & García-Sánchez, I. M. (2019). Women on boards and efficiency in a business orientated environment. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 26(1), 82-96.
31. Vieito, J. P. T. (2012). Gender, top management compensation gap, and company performance: Tournament versus behavioral theory. Corporate Governance: An International Review, 20(1), 46-63.
32. Wang, J., Li, Y., & Long, D. (2019). Gendergap in entrepreneurial growth ambition. International Journal of Entrepreneurial Behavior
& Research. DOI: 10.1108/IJEBR-04-2018-0248.
33. Kochkina, N., Stavytskyy, A. (2016). Genderni chynnyky social’no-ekonomichnogo rozvytku krai’ny. Bulletin of Taras Shevchenko National University of Kyiv. 7(184). 14-20. DOI: http://dx.doi.org/10.17721/1728-2667.2016/184-7/2.
34. Kochkina, N., Stavytskyy, A. (2016). Genderny faktory y ekonomycheskyj rost: est’ ly korreljacyja? Bridges. 10(1), 15-18. URL: https://bit.ly/2M1f9zD.
35. Stavytskyy, A. (2018). Ekonomichna bezpeka Ukrai’ny: strategija ta mehanizmy zabezpechennja. Kyi’v: Agrar Media Grup, 464 p.
36. Kharlamova, G. (2018). Riven’ nacional’noi’ bezpeky krai’ny v systemi suchasnyh geoekonomichnyh zagroz: analiz, ocinka, prognoz. Kyi’v: Agrar Media Grup. 380 p.

Завантажити