Автори: О. Черняк, д-р екон. наук, проф., ORCID ID 0000-0002-0453-0063, Київський національний університет імені Тараса Шевченко, Київ, Україна, Я. Стрік, д-р екон. наук, проф., ORCID ID 0000-0002-5303-818X, Дебреценський університет, Дебрецен, Угорщина, Я. Фаренюк, економіст, ORCID ID 0000-0001-6837-5042, Київський національний університет імені Тараса Шевченко, Київ, Україна
Анотація: Подано наслідки застосування Data Science технологій для моделювання результатів маркетингової діяльності фармацевтичних компаній залежно від ключових елементів маркетингового міксу. Детально досліджено вплив цінової політики на конкурентоспроможність підприємства та його позиції на ринку. На основі проведеного дослідження сформовано рекомендації щодо оптимізації цінової політики для максимізації продажів компанії.
Ключові слова: цінова політика, маркетинг, Data Science, машинне навчання, регресійний аналіз.
Received: 24/12/2020
1st Revision: 04/01/2021
Accepted: 26/02/2021
DOI: https://doi.org/10.17721/1728-2667.2021/214-1/6
Список використаних джерел
- Zhukov S., Fedurtsa V., Gromova Y., 2014. Optimization of marketing price policy of industrial enterprises. Actual problems of economy: Scientific economic journal, № 6., 213-219 pp.
- Kirsanov D., 2019. Ukrainian pharmacy market for 9 months of 2019: Helicopter View. Pharmacy Online, No. 41 (1212). https://www.apteka.ua/ article/519677.
- Website of State Statistics Service of Ukraine. http://www.ukrstat.gov.ua/.
- Korzh M., 2018. Price optimization modeling in international marketing. Foreign trade: economics, finance, law, №5, 87-100 pp.
- Balabanova L., Sardak O., 2003. Price policy of a trading company in terms of marketing orientation: monograph. Donetsk, DonDUET them. M. Tugan-Baranovsky, 149 pp.
- Litvinenko Y., 2010. Marketing price policy. Kyiv, Knowledges, 294 pp.
- Ivanova R., 2000. A game approach to market pricing. Industrial economics. Ukraine’s Economy on the threshold of the Third Millennium: Collection of Scientific works, Donetsk: NAS of Ukraine. Institute of Economics of Industry. JSC NKMZ., 295–299 pp.
- Lipsits I., 1999. Commercial pricing. M.: BEK, 368 pp.
- Noritsina N., 2007. Marketing pricing as a factor of profitable activity of the enterprise. Marketing in Ukraine, No 5, 41–43 pp.
- Malish O., 2002. An analysis of the optimization of the commodity price solutions of the enterprise. Marketing in Ukraine, No. 5, 43–47 pp.
- Büschken J., 2007. Determinants of Brand Advertising Efficiency: Evidence from the German Car Market. Journal of Advertising, Vol. 36, No. 3, pp. 51-73.
- Shakhov D.A., Panasenko A.A., 2012. Evaluating Effectiveness of Bank Advertising in the Internet: Theory and Practice, World Applied Sciences Journal 18 (Special Issue of Economics): pp. 83-90.
- Pergelova A., Prior D., Rialp J., 2010. Assessing advertising efficiency. Journal of Advertising, v. 39/3.
- Chan D., Perry M., 2017. Challenges and Opportunities in Media Mix Modeling. Technical report, Google Inc, 2017. https://ai.google/ research/pubs/pub45998.
- Dawes J., Kennedy R., Green K., 2018. Forecasting advertising and media effects on sales: Econometrics and alternatives. International Journal of Market Research, Vol. 60, No. 6, pp. 611-620. DOI: https://doi.org/10.1177/1470785318782871.
- Jin, Y., Wang Y., Sun Y., Chan D., Koehler J., 2017. Bayesian Methods for Media Mix Modeling with Carryover and Shape Effects. Technical report, Google Inc. https://static.googleusercontent.com/media/ research.google.com/ru//pubs/archive/46001.pdf.
- Zhang S., Vaver J., 2017. Introduction to the Aggregate Marketing System Simulator. Technical report, Google Inc. https://research.google/ pubs/pub45996/.
- Website of Nielsen Ukraine. https://www.nielsen.com/ua/uk/.
- Website of Proxima Research. https://proximaresearch.ua/en/.
- Website of VRK. https://vrk.org.ua/.
- Brown M.S., 2015. What IT Needs To Know About The Data Mining Process. Forbes.
- Shearer C., 2000. The CRISP-DM model: the new blueprint for data mining. J Data Warehousing, 5:13-22.
- Chernyak O., Zaharchenko P., 2014. Data mining: Textbook. Znannya, Kyiv.
- Website of Television Industry Committee. http://www.itk.ua/en/ root/index/
- Kirsanov D., 2019. Advertising of pharmaceutical brands in various media based on the results of 9 months of 2019 Helicopter view. Pharmacy Online, No 44 (1215). https://www.apteka.ua/article/521815.