Оцінювання стратегічних наборів підприємства з використанням Fuzzy CODAS-методу

Автор: В. Балан, канд. фіз.-мат. наук, доц., ORCID ID 0000-0002-1577-0636, Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Київ, Україна.

Анотація: Розроблено методичний підхід до оцінювання стратегічних наборів підприємства на основі вдосконалення класичної квантитативної матриці стратегічного планування (QSPM) з використанням теорії нечітких множин і методу Fuzzy CODAS. Підхід передбачає отримання експертних лінгвістичних оцінок важливості критеріїв оцінювання та стратегічних наборів за цими критеріями з використанням семирівневої терм-множини. Лінгвістичні оцінки трансформовано в нечіткі числа в трапецієподібній формі з відповідними функціями належності. Методичний підхід реалізований у вигляді фреймфорку в програмному додатку Fuzzy Logic Toolbox обчислювальної системи Matlab і дає змогу проводити імітаційне моделювання залежно від корекції експертних оцінок важливості критеріїв оцінювання та оцінок стратегічних наборів за цими критеріями. Розроблений методичний підхід може бути використаний у стратегічному плануванні діяльності підприємств як дієвий засіб для оцінювання та вибору ефективних стратегічних наборів.

Ключові слова: стратегічне планування, стратегічний набір, теорія нечітких множин, терм-множина, Fuzzy CODAS.

Received: 27/04/2021
1st Revision: 07/05/2021
Accepted: 30/05/2021

DOI: https://doi.org/10.17721/1728-2667.2021/215-1/2

Список використаних джерел

  1. Ansoff, I., 1989. Strategicheskoe upravlenie [Strategic management]. Moscow : Jekonomika, 519 s.
  2. Balan, V.H., 2020. Nechitka model’ otsiniuvannia ta vyboru stratehij na osnovi modyfikatsii kvantytatyvnoi matrytsi stratehichnoho
    planuvannia [Fuzzy model of evaluation and selection of strategies based on modification of the quantitative strategic planning matrix]. Problemy systemnoho pidkhodu v ekonomitsi, 3(77), s. 85–93.
  3. Grant, R.M., 2008. Sovremennyj strategicheskij analiz: 5-e izd. [Contemporary strategy analysis: fifth edition]. SPb: Piter, 560 s.
  4. Matvijchuk, A.V., 2011. Shtuchnyj intelekt v ekonomitsi: nejronni merezhi, nechitka lohika : monohrafiia [Artificial intelligence in
    economics: neural networks, fuzzy logic: a monograph]. К.: КNЕU, 439 s.
  5. Tompson, A.A., Striklend, A.Dzh., 2006. Strategicheskij menedzhment: koncepcii i situacii dlja analiza [Strategic management:
    concepts and cases]. Moscow : Izdatel’skij dom “Vil’jams”, 928 s.
  6. Hassi, D., 2008. Strategija i planirovanie [Strategy and planning]. SPb.: Piter, 560 s.
  7. Fljajsher, K., Bensussan, B., 2005. Strategicheskij i konkurentnyj analiz. Metody i sredstva konkurentnogo analiza v biznese
    [Strategic and Competitive Analysis. Methods and Techniques for Analyzing Business Competition]. Moscow : BINOM. Laboratorija znanij, 541 s.
  8. Shershn’ova, Z.Ye., 2004. Stratehichne upravlinnia [Strategic management]: Pidruchnyk, 2-he vyd. – K.: KNEU, 2004. 699 s.
  9. Chen, S.J. and Hwang, C.L., 1992. Fuzzy Multiple Attribute Decision Making Methods. In: Fuzzy Multiple Attribute Decision Making.
    Lecture Notes in Economics and Mathematical Systems, vol 375. Springer, Berlin, Heidelberg, pp 289-486. https://doi.org/10.1007/978-3-642-46768-4_5.
  10. David, M.E. and David, F.R., 2009. The Quantitative Strategic Planning Matrix (QSPM) Applied to a Retail Computer Store. The
    Coastal Business Journal, 8(1), pp. 42–52.
  11. Fouladgar, M., Yazdani-Chamzini, A. and Yakhchali, S., 2011. A new methodology for prioritizing mining strategies. International
    Journal of Innovation, Management and Technology, 2(4), pp. 342–347.
  12. Jeyaraj, K.L., Muralidharan, C., Senthilvelan, T. and Deshmukh, S.G., 2012. A hybrid business strategy selection process for a
    Тextile company using SWOT and fuzzy ANP – a case study. International Journal of Management, 3(2), pp. 124–143.
  13. Keshavarz Ghorabaee, M., Amiri, M., Zavadskas, E.K., Hooshmand, R. and Antuchevičienė, J., 2017. Fuzzy extension of the
    CODAS method for multi-criteria market segment evaluation, Journal of Business Economics and Management, 18(1), pp 1–19.
    https://doi.org/10.3846/16111699.2016.1278559.
  14. Kosko, B., 1993. Fuzzy Thinking: The New Science of Fuzzy Logic. Hyperion, 288 р.
  15. Kotler, Ph., Berger R. and Bickhoff, N., 2010. The Quintessence of Strategic Management. What You Really Need to Know to
    Survive in Business. Springer-Verlag Berlin and Heidelberg GmbH & Co., 140 p.
  16. Leleur, S., 2012. Complex Strategic Choices. Applying Systemic Planning for Strategic Decision Making. Springer-Verlag London,
    168 р.
  17. Li, D.-F., 2007. Compromise ratio method for fuzzy multi-attribute group decision making. Applied Soft Computing, 7(3). pp. 807–
    817 https://doi.org/10.1016/j.asoc.2006.02.003.
  18. Mintzberg, H., Quinn, J.B. and Ghoshal, S., 1995. The Strategy Process. Prentice Hall, 985 p.
  19. Mohammadi, A., Mohammadi, Ab., Zarifpayam, S.V. and Mohammadi, M., 2011. Presentation of Fuzzy Models of EFE, IFE and
    QSPM. Australian Journal of Basic and Applied Sciences, 5(12), pp. 1173–1179.
  20. Nasab, H.H. and Milani, A.S., 2012. An improvement of quantitative strategic planning matrix using multiple criteria decision making
    and fuzzy numbers. Applied Soft Computing, 12, pp. 2246–2253.
  21. Sagar, M.K., Jayaswal, P. and Kushwah, K., 2013. Exploring Fuzzy SAW Method for Maintenance Strategy Selection Problem of
    Material Handling Equipment. International Journal of Current Engineering and Technology, 3(2), pp. 600–605.
  22. Rumelt, R.P., 1974. Strategy, Structure, and Economic Performance. Boston: Harvard Business School Press, 235 p.
  23. Wang, Y.-M., Yang, J.-B., Xu, D.-L. and Chin, K.-S., 2006. On the centroids of fuzzy numbers, Fuzzy Sets and Systems 157(7),
    pp. 919–926. https://doi.org/10.1016/j.fss.2005.11.006.
  24. Yalçin, N. and Pehlivan, N.Y., 2019. Application of the Fuzzy CODAS Method Based on Fuzzy Envelopes for Hesitant Fuzzy
    Linguistic Term Sets: A Case Study on a Personnel Selection Problem. Symmetry, 11, pp. 493–499. https://doi.org/10.3390/sym11040493.

Завантажити