Автор: В. Балан, канд. фіз.-мат. наук, доц., ORCID ID 0000-0002-1577-0636, Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Київ, Україна.
Анотація: Розроблено методичний підхід до оцінювання стратегічних наборів підприємства на основі вдосконалення класичної квантитативної матриці стратегічного планування (QSPM) з використанням теорії нечітких множин і методу Fuzzy CODAS. Підхід передбачає отримання експертних лінгвістичних оцінок важливості критеріїв оцінювання та стратегічних наборів за цими критеріями з використанням семирівневої терм-множини. Лінгвістичні оцінки трансформовано в нечіткі числа в трапецієподібній формі з відповідними функціями належності. Методичний підхід реалізований у вигляді фреймфорку в програмному додатку Fuzzy Logic Toolbox обчислювальної системи Matlab і дає змогу проводити імітаційне моделювання залежно від корекції експертних оцінок важливості критеріїв оцінювання та оцінок стратегічних наборів за цими критеріями. Розроблений методичний підхід може бути використаний у стратегічному плануванні діяльності підприємств як дієвий засіб для оцінювання та вибору ефективних стратегічних наборів.
Ключові слова: стратегічне планування, стратегічний набір, теорія нечітких множин, терм-множина, Fuzzy CODAS.
Received: 27/04/2021
1st Revision: 07/05/2021
Accepted: 30/05/2021
DOI: https://doi.org/10.17721/1728-2667.2021/215-2/2
Список використаних джерел
- Ansoff, I., 1989. Strategicheskoe upravlenie [Strategic management]. Moscow : Jekonomika, 519 s.
- Balan, V.H., 2020. Nechitka model’ otsiniuvannia ta vyboru stratehij na osnovi modyfikatsii kvantytatyvnoi matrytsi stratehichnoho
planuvannia [Fuzzy model of evaluation and selection of strategies based on modification of the quantitative strategic planning matrix]. Problemy systemnoho pidkhodu v ekonomitsi, 3(77), s. 85–93. - Grant, R.M., 2008. Sovremennyj strategicheskij analiz: 5-e izd. [Contemporary strategy analysis: fifth edition]. SPb: Piter, 560 s.
- Matvijchuk, A.V., 2011. Shtuchnyj intelekt v ekonomitsi: nejronni merezhi, nechitka lohika : monohrafiia [Artificial intelligence in
economics: neural networks, fuzzy logic: a monograph]. К.: КNЕU, 439 s. - Tompson, A.A., Striklend, A.Dzh., 2006. Strategicheskij menedzhment: koncepcii i situacii dlja analiza [Strategic management:
concepts and cases]. Moscow : Izdatel’skij dom “Vil’jams”, 928 s. - Hassi, D., 2008. Strategija i planirovanie [Strategy and planning]. SPb.: Piter, 560 s.
- Fljajsher, K., Bensussan, B., 2005. Strategicheskij i konkurentnyj analiz. Metody i sredstva konkurentnogo analiza v biznese
[Strategic and Competitive Analysis. Methods and Techniques for Analyzing Business Competition]. Moscow : BINOM. Laboratorija znanij, 541 s. - Shershn’ova, Z.Ye., 2004. Stratehichne upravlinnia [Strategic management]: Pidruchnyk, 2-he vyd. – K.: KNEU, 2004. 699 s.
- Chen, S.J. and Hwang, C.L., 1992. Fuzzy Multiple Attribute Decision Making Methods. In: Fuzzy Multiple Attribute Decision Making.
Lecture Notes in Economics and Mathematical Systems, vol 375. Springer, Berlin, Heidelberg, pp 289-486. https://doi.org/10.1007/978-3-642-46768-4_5. - David, M.E. and David, F.R., 2009. The Quantitative Strategic Planning Matrix (QSPM) Applied to a Retail Computer Store. The
Coastal Business Journal, 8(1), pp. 42–52. - Fouladgar, M., Yazdani-Chamzini, A. and Yakhchali, S., 2011. A new methodology for prioritizing mining strategies. International
Journal of Innovation, Management and Technology, 2(4), pp. 342–347. - Jeyaraj, K.L., Muralidharan, C., Senthilvelan, T. and Deshmukh, S.G., 2012. A hybrid business strategy selection process for a
Тextile company using SWOT and fuzzy ANP – a case study. International Journal of Management, 3(2), pp. 124–143. - Keshavarz Ghorabaee, M., Amiri, M., Zavadskas, E.K., Hooshmand, R. and Antuchevičienė, J., 2017. Fuzzy extension of the
CODAS method for multi-criteria market segment evaluation, Journal of Business Economics and Management, 18(1), pp 1–19.
https://doi.org/10.3846/16111699.2016.1278559. - Kosko, B., 1993. Fuzzy Thinking: The New Science of Fuzzy Logic. Hyperion, 288 р.
- Kotler, Ph., Berger R. and Bickhoff, N., 2010. The Quintessence of Strategic Management. What You Really Need to Know to
Survive in Business. Springer-Verlag Berlin and Heidelberg GmbH & Co., 140 p. - Leleur, S., 2012. Complex Strategic Choices. Applying Systemic Planning for Strategic Decision Making. Springer-Verlag London,
168 р. - Li, D.-F., 2007. Compromise ratio method for fuzzy multi-attribute group decision making. Applied Soft Computing, 7(3). pp. 807–
817 https://doi.org/10.1016/j.asoc.2006.02.003. - Mintzberg, H., Quinn, J.B. and Ghoshal, S., 1995. The Strategy Process. Prentice Hall, 985 p.
- Mohammadi, A., Mohammadi, Ab., Zarifpayam, S.V. and Mohammadi, M., 2011. Presentation of Fuzzy Models of EFE, IFE and
QSPM. Australian Journal of Basic and Applied Sciences, 5(12), pp. 1173–1179. - Nasab, H.H. and Milani, A.S., 2012. An improvement of quantitative strategic planning matrix using multiple criteria decision making
and fuzzy numbers. Applied Soft Computing, 12, pp. 2246–2253. - Sagar, M.K., Jayaswal, P. and Kushwah, K., 2013. Exploring Fuzzy SAW Method for Maintenance Strategy Selection Problem of
Material Handling Equipment. International Journal of Current Engineering and Technology, 3(2), pp. 600–605. - Rumelt, R.P., 1974. Strategy, Structure, and Economic Performance. Boston: Harvard Business School Press, 235 p.
- Wang, Y.-M., Yang, J.-B., Xu, D.-L. and Chin, K.-S., 2006. On the centroids of fuzzy numbers, Fuzzy Sets and Systems 157(7),
pp. 919–926. https://doi.org/10.1016/j.fss.2005.11.006. - Yalçin, N. and Pehlivan, N.Y., 2019. Application of the Fuzzy CODAS Method Based on Fuzzy Envelopes for Hesitant Fuzzy
Linguistic Term Sets: A Case Study on a Personnel Selection Problem. Symmetry, 11, pp. 493–499. https://doi.org/10.3390/sym11040493.